×
The destination of this train has now changed. This is now a Hammersmith & City line train to Hammersmith. Please change where necessary.

LONDONS ÖVERGIVNA STATIONER

OBS - Denna hemsida är för att lära ut webbutveckling

Londons tunnelbana har över 270 stationer, men London har också många övergivna stationer. Här är några av dom.

STATION WATFORD JUNCTION - BAKERLOO LINE

Station Watford Junction
Station Watford Junction
Station Watford Junction
Station Watford Junction
Station Watford Junction
Station Watford Junction

År 1917 drogs Bakerloolinjen till Watford Junction som var sluthållplatsen i norr. Men Bakerloolinjen körde bara dit när det var rusningstid. År 1987 stängdes linjen mellan Watford Junction och Harrow & Wealdstone för att spara pengar. Nu är stationen en del av London Overground och fjärrtågen.

STATION ONGAR - CENTRAL LINE

Station Ongar
Station Ongar
Station Ongar
Station Ongar
Station Ongar
Station Ongar

Ongar öppnades år 1865 men var då inte en del av Underground, vilket den blev 1949. Ongar hade inte mycket passargerare, så stationen stängdes 1994. År 2012 öppnades den igen och man kan ännu idag åka till Ongar. Den är dock inte idag en del av Underground, utan stationen tillhör Epping to Ongar Railway.

STATION MARK LANE - CIRCLE/DISTRICT LINE

Station Mark Lane
Station Mark Lane
Station Mark Lane
Station Mark Lane
Station Mark Lane
Station Mark Lane

Mark Lane öppnades år 1884 av Metropolitan and District Railway. Mark Lane ersatte Tower of Londonstationen, en annan övergiven station. År 1946 bytte man namn på den till Tower Hill och 1967 stängde man den och byggde en helt ny som man döpte Tower Hill.

STATION WOOD LANE - HAMMERSMITH & CITY/CIRCLE LINE

Station Wood lane
Station Wood lane
Station Wood lane
Station Wood lane
Station Wood lane
Station Wood lane

Station Wood Lane öppnades år 1908 av The Metropolitan Railway, då under namnet Wood Lane (Exhibition). Den stängdes sedan ner år 1914 kort efter första världskrigets början. År 1920 så öppnade man återigen stationen men nu under namnet White City. 1959 stängde man så ner stationen totalt, för att år 2008 bygga upp den en bit bort och döpa den till Wood Lane, som står ännu idag.

STATION CHARING CROSS - JUBILEE LINE

Station Charing Cross
Station Charing Cross
Station Charing Cross
Station Charing Cross
Station Charing Cross
Station Charing Cross

År 1979 så kom Jubileelinjen till Charing Cross, och på den tiden ville Underground förlänga Jubilee till Stratford. Men Charing Cross låg lite illa till så man beslutade 1999 att Jubilee inte skulle gå dit. Charing Cross är ännu idag öppen för andra tunnelbanelinjer.

STATION MARLBOROUGH ROAD - METROPOLITAN LINE

Station Marlborough Road
Station Marlborough Road
Station Marlborough Road
Station Marlborough Road
Station Marlborough Road
Station Marlborough Road

Marlborough Road är en station som öppnades år 1868 av The Metropolitan & St. John's Wood Railway. Men under stationens tid förlorade man passargerare genom åren, och år 1939 så stängdes den och byttes ut mot St. John's Wood Station som är öppen ännu idag.

STATION KING WILLIAM STREET - NORTHERN LINE

Station King William Street
Station King William Street
Station King William Street
Station King William Street
Station King William Street
Station King William Street

King William Street öppnades år 1890 och var slutstation för Northernlinjen. Men när linjen förlängdes mer in till centrum så stängdes den totalt år 1900.

STATION ALDWYCH - PICCADILY LINE

Station Aldwych
Station Aldwych
Station Aldwych
Station Aldwych
Station Aldwych
Station Aldwych

Aldwych är den mest välkända av de övergivna stationerna. Den öppnades år 1907 under namnet Strand, men då det redan fanns en station som hette Strand (nuvarande Charing Cross) så döptes den om till Aldwych. Stationen hade inte så mycket passagerare som man hade hoppats på, och när Underground ville renovera den så skulle det kosta flera miljoner. Då bestämde man sig för att stänga hela stationen år 1994.